piątek, 7 lutego 2014

Interaktywne słówka

Języka uczymy się na wiele sposobów. Każdy jak może i na ile pozwala mu czas. Kursy językowe, niemiecka prasa, radio, stare szkolne zeszyty etc.
Dzisiaj mam dla Was dodatkowy sposób na to, żeby podszkolić język. Dla mnie jest to dobra alternatywa dla nie zawsze ciekawych książek. 
Podczas szperania w Internecie znalazłam całkiem niezły interaktywny program do nauki niemieckich słówek - Duolingo. Jestem w trakcie testów, ale od wczoraj przeszłam trzy poziomy i na razie mi się podoba.

nowyland

Program już na wstępie reklamuje się hasłem "Free language education for the world" czyli w wolnym tłumaczeniu "Darmowe kursy językowe dla każdego". Rejestracja jest bezproblemowa i szybka, co w moim przypadku ma ogromne znaczenie (pisałam już, jak bardzo nie znoszę niekończącego się procesu rejestracji). Przy zapisywaniu się od razu wybieramy język, którego chcemy się nauczyć. Ja wybrałam opcję "I want to learn German (I know Enlgish) bo taka wydawała mi się najprostsza. Niestety nie ma jeszcze możliwości nauki niemieckiego po polsku.

Po zarejestrowaniu się możecie od razu zdać pierwszy poziomujący test albo zacząć naukę od początku. Chociaż coś tam już z niemieckiego umiem, z ciekawości wybrałam drugą opcję. Okazało się, że była to tylko strata czasu bo tłumaczenia słów "der Junge" czy "die Frau" akurat nie musiałam sobie przypominać. No, ale dla bardzo początkujących taka forma poznawania słów jest OK.

nowyland

To, co bardzo podoba mi się w tym programie to fakt, że Duolingo myśli zarówno o wzrokowcach, jak i o tych, którzy słówka zapamiętują bardziej ze słuchu. Do każdej partii słówek są zarówno obrazki jak i nagrany odsłuch. Podczas jednej tury ćwiczeń z poszczególną partią słówek, program prosi nas parę razy o wskazanie jednego słówka albo w formie pisemnej albo ze słuchu albo o dopisanie odpowiedniego rodzajnika. Moim zdaniem to super sprawa bo nie dość, ze osłuchamy się z danym słowem, to jeszcze porządnie nauczymy się go pisać i później nie będziemy musieli się już zastanawiać czy Mädchen piszę się przez e czy a :) Odsłuch jest również o tyle pomocny, że od razu wiemy, jak wymawiać dane słowo. Do każdego słowa lub zdania możemy też dopasować prędkość nagranego lektora. Możemy wybrać wersję normalną lub zwolnioną. Przydatne, zwłaszcza gdy chcemy dokładniej przesłuchać któreś ze słów lub po prostu lektor mówi zbyt szybko.
nowyland

Po każdym zaliczonym poziomie zbieramy punkty. Niby to nic bo z nikim nie rywalizuję, ale zawsze jest to jakaś dodatkowa motywacja do nauki.

Co jest ważne to fakt, że gdy nie znamy danego słówka, a program każe nam je przetłumaczyć, zawsze możemy najechać na słówko myszką, a rozwinie się lista wszystkich dostępnych tłumaczeń.
nowyland


Strona ma jeszcze ten plus, że jeśli będziemy mieć problem z tłumaczeniem jakiegoś zdania zawsze możemy szybko przejść do sekcji komentarzy, gdzie inni użytkownicy zadają i odpowiadają na pytania. To bardzo pomocne jeśli zgubimy się gdzieś w gramatyce i nie będziemy wiedzieli np. dlaczego zamiast "ein" było użyte "das".

Do minusów strony Duolingo  mogę zaliczyć niestety to, że dość często się zacina. Przy jednej serii ćwiczeń dwukrotnie nie mogłam odsłuchać zdania przez co straciłam "dwa życia". Do tej pory nie zauważyłam także żeby było dużo ćwiczeń na gramatykę. Część gramatyczną zawsze możemy sobie doczytać, jest dostępna na stronie, ale ja wolę teorię poprzeć praktyką i trochę mi tu tego brakuje.
Program nie ma też wersji niemiecko-polskiej, ale tutaj miejmy nadzieję, że w najbliższym czasie to się zmieni.

Podsumowując, ja jak na razie bardzo dobrze bawię się korzystając z Duolingo. Być może dlatego, że doszłam dopiero do 3 poziomu i nie musiałam mierzyć się z jakimiś trudnymi rzeczami. Poniżej krótkie podsumowanie wszystkich wspomnianych za i przeciw i kończąc wpis mogę Wam tylko polecić zabawę z Duolingo. Możecie się zarejestrować klikając na stronę www.duolingo.com :)

PLUSY:
  • dobra alternatywa dla zwykłej książki
  • możemy przy okazji nauki słówek osłuchać się z niemiecką wymową i solidnie poćwiczyć pisownię
  • łatwy dostęp do komentarzy innych użytkowników
  • możliwość dostosowania prędkość, z jaką lektor wymawia słowa
  • co by nie mówić - zbieranie punktów jest motywujące, dzięki czemu bardziej uważamy przy wykonywaniu ćwiczeń, żeby ich nie stracić
  • oprócz języka niemieckiego możemy uczyć się dodatkowo jeszcze kilku innych języków, np. francuskiego czy włoskiego
MINUSY:
  • koncentracja na słownictwie przekłada się na brak ćwiczeń typowo gramatycznych (przynajmniej na razie)
  • brak możliwości nauki niemieckiego w języku polskim
  • strona czasami się wiesza

Ciekawa jestem Waszego zdania :)


2 komentarze:

  1. Nie jestem fanem blogow ale ten to co innego - chetnie bede tu zagladal :)
    Strona do nauki Duolingo genialna - szkoda ze brakuje Polski > Niemiecki - mam nadzieje ze to sie zmieni.
    Poki co bede cwiczyl z angielskim ;)
    Pozdrawiam ! :)
    M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Zawsze miło słyszeć dobre słowo :) Cieszę się, że znalazłeś tu coś do poczytania. Wpadaj kiedy chcesz :)

      Usuń